03/11/17 – Lyre ...Lees meer...

The Illuminated Sky

Geschreven door Wim Guillemyn - donderdag 24 augustus 2017
Prospekt
Metal/Prog/Noise
Sensory records/HLPromotions

Het Britse Prospekt is een progressieve metalact dat beïnvloed wordt door, zoals vele andere bands, Dream Theater, Symphony X, Opeth etc… Concreet houdt het in dat we hier korte en lange tracks terugvinden met bij momenten powervol gitaarwerk, melodieuze solo’s, sfeerrijke orkestratie en synths, een stevig en uitdagende ritmesectie. Iets wat je al kan horen in de openingstrack “Ex Nihilo”.
Met “The Illuminated Sky” krijgen we een eerste echte song met de bijhorende vocals. Meteen valt de ferme stem van Michael Morris op. Morris werd in 2015 binnengehaald om het werk naar een hoger niveau te tillen en dat is zeker een geslaagd zet. De song bezit daarnaast ook een catchy refrein en stevig maar technisch hoogstaand gitaarwerk. Een heerlijk eclectische outro sluit de song af. Een heerlijk nummer.
Op “Where Masters Fall” krijgen we een bijdrage van Marc Hudson (Dragonforce). Hij ondersteunt bij momenten de zang van Morris. Een cinematografisch klinkende intro neemt ons mee naar de track. Gedurende de elf minuten durende song krijgen we een afwisseling tussen zang en spel. Zo klinkt alles wat weemoedig en dan weer steviger. Een mooie afwisseling waarin het nummer toch vaart weet te behouden.
Op “Alien Makers of Dischord” neemt Greg Howe een aantal gitaarpartijen voor zijn rekening. Hier krijgen we een aantal fijne ritmische stukken voorgeschoteld maar toch wordt alles voldoende open gehouden zodat de details en de melodieuze stukken niet ondergesneeuwd worden. Uiteindelijk eindigen we met een gevoelige en rustige piano-outro. “Akaibara” heeft een Japanese toets in de pianolijnen en de orkestratie. Met veel gevoel gezongen door Michael Morris. Uiteindelijk krijgen we in totaal tien stukken muziek voorgeschoteld.

De productie en mixing werd gedaan in de Lionheart Studios door Oyvind Larson. Het moet gezegd dat alles werkelijk heel goed klinkt. Er werd gedurende heel 2016 aan het album gewerkt en dat is eraan te merken. Dit is een uitstekende metal plaat met progressieve, melodische en symfonische elementen.