Geike Arnaert, N.E.S.T., Gent op 21 juni 2017 ...Lees meer...

Bear’s Den – Voor eens en voor altijd bewezen: feelings zijn de nieuwe sixpacks!

Geschreven door Sam Bruynooghe - donderdag 13 april 2017
Bear s Den
Trix
12-04-2017

Op 12 (en 13) april speelde Bear’s Den voor het eerst in de Antwerpse concertzaal Trix. En dat zou Vlaanderen geweten hebben, want beide shows waren volledig uitverkocht! Al bij de gezellige maar erg levendige voorprogramma’s Banfi en Seramic werd duidelijk dat de capaciteit van 1100 man weer danig op de proef zou gesteld worden. Gelukkig is het foyerpersoneel het gewend om grote hoeveelheden volk tegelijk te verwelkomen, want drankjes bestellen ging verrassend vlot. Vijf minuutjes gedrum op zoek naar een geschikt plekje vooraan later (en dus na onvermijdelijk de helft van de drankjes over de vloer te hebben gestrooid) waren we klaar voor het echte werk! In afwachting tot het moment waarop de Londense knuffelberen het podium betraden was er nog even tijd voor een kleine demografische studie. Het publiek was vrij evenredig verdeeld tussen jonge koppeltjes, vrijgevochten single ladies op girlsnight, maar ook verrassend veel dames – en heren! – van middelbare leeftijd. De hipsters schitterden door afwezigheid. Tot de lichten uitgingen en ze het podium betraden! Andrew Davie en de zijnen moeten wel de minst metrosexuele artiesten van het noordelijk halfrond zijn, maar hun gezellige, nonchalante, rustieke look past natuurlijk naadloos bij de gevoelige folk die ze de wereld insturen. Hun leuke geeky dansmoves maken het af, de reidans van de gitaristen in het bijzonder.

De Antwerpse stop van deze promotour van het nieuwe album ‘Red Earth & Pouring Rain’ werd uiteraard ingezet het gelijknamige nummer, gevolgd door “Emeralds”. Het publiek was al meteen enthousiast, en met name de dames van middelbare leeftijd gaven de jeugd het nakijken met hun passionele dansmoves.  Over het algemeen was het echter een vrij serene show waarbij het publiek rustig meewiegde en van drankjes nipte. Na een paar nummers waren we zelfs zo meegevoerd door de rustige weemoedige muziek dat Davie zich luidop afvroeg of we wel ok waren: “you’re so quiet, are you allright?”. Het gejuich tussen de nummers door sprak echter boekdelen.
Vanaf “Elysium” werd weer maar eens duidelijk waarom Bear’s Den zo’n geweldige meerwaarde is om live aan het werk te zien. De banjo werd onder een toepasselijk zonsondergangslicht naar de voorgrond gebracht, meer dan je op albums merkt. De band slaagt er ook steeds in om live dat net ietsje anders te klinken dan op cd, vooral door andere accenten in de zang maar ook door een creatieve omgang met de instrumenten. Het is altijd fascinerend om te horen hoe de kleinste wijziging in de compositie een nummer transformeert naar een totaal nieuwe gedaante. Bij “Stubborn Beast” werd de bass dan weer wat sterker opgevoerd, waardoor het geheel – gehuld in een dieprode gloed – iets onheilspellends kreeg. Bear’s Den speelt nooit gewoon hun album droogjes af, maar maakt nieuwe composities op het podium. Soms moest het publiek zelfs even nadenken over welk nummer er nu eigenlijk werd ingezet! Beide nummers van het debuutalbum werden bij het publiek in elk geval zeer positief onthaald.
Je merkte ook wel dat de nummers van het eerste album toch nog steeds het meest gesmaakt worden bij het publiek. Bij “Isaac”, “Magdalene” en “The Love That We Stole” kreeg de zeskoppige folkformatie het publiek steeds meer mee en er werd meegedeind en geklapt dat het een lieve lust was.
Vervolgens werden we getrakteerd op een gloednieuw pareltje: “Berlin”. Als je je ogen sloot, kon je je zo voorstellen dat je in een winterse schemering vanop een Berlijnse brug melancholisch uitkijkt over een verlaten park. Ook dit nummer werd erg goed gesmaakt. De muzikale trip werd verdergezet met “New Jerusalem” en “Gabriel”. De lichtman had het goede idee om deze nummers uit het nieuwe album te laten baden in paarse en gele tinten, als referentie naar het artwork van ‘Red Earth &Pouring Rain’. Over het  algemeen slaagde de brave borst er trouwens erg goed in om de sfeer van de muziek visueel over te brengen: het lichtplan was zeker een weloverwogen meerwaarde, maar de praktische uitvoering had misschien iets beter gekund.
Tijdens “When You Break” steeg de adrenaline zowel op als voor het podium. In een denderende, koortsachtige finale haalden de Londenaars alles uit de kast en de rusteloze energie van het nummer spatte van het podium. De show eindigde iets rustiger met “Auld Wives” en “Above The Clouds of Pompeii” als ‘seriously 100% the very last show of tonight’.

…Niet dus! Bear’s Den bewaarde de favorieten tot het laatste moment! “Dew Upon The Vine” was al geweldig, maar het publiek verloor het pas helemaal toen de Londenaars alle elektronische ondersteuning uitschakelden en het publiek instapten voor wat de grootste kampvuuravond ooit moest geweest zijn: de op zowat alle radiozenders grijsgedraaide cover van Bryan Adams’ “Heaven”. Het was echt wel een speciaal gebeuren om hen enkel en alleen met een akoestische gitaar en hun eigen stemgeluid, omringd door mensen bezig te zien. Wanneer een kleine duizend man massaal inviel voor het refrein, leek het zelfs alsof we in een soort wake zaten! Erg mooi moment, dat vervolgens perfect werd afgewerkt door het wondermooie “Agape”, waarmee het voor Bear’s Den allemaal begon.

Een heel geslaagde avond, bij het buitengaan passeerden enkel lachende gezichten de revue.

Organisatie: Live Nation

Musiczine : Muzikale actualiteit in en rond België. © 2017