Geschreven door Simon Van Extergem - woensdag 11 maart 2015
Callisto
Magasin 4
10-03-2015

Magasin 4

Celestial Wolves (zie pics homepag) mag vanavond de dans openen in Magasin 4.
Deze 5-man-band komt uit het dichte Herzele. Een postrockband met ferme knipogen naar stoner en postmetal. Ze hebben reeds 1 EP (‘Callisto Demo’) en 1 full album (‘Wood for Wood’)  uit, dat uiteraard uitkwam op het fantastische label van Dunk!festival, Dunk!records. De set is verrassend harder dan ik initieel had ingeschat. Met hun 3 gitaristen en 1 bassist weten de heren een serieus volume te produceren. Dit niet te koste van de songs, maar net het omgekeerde. De band blaast de nummers staalhard het publiek in dat met open armen dit prachtige cadeau in ontvangst neemt. Danig onder de indruk van de eerste band wordt de lat hoog gelegd voor de volgende bands. Jammer genoeg raakt geen enkele band er deze avond nog over.

Want na de pracht van Celestial Wolves is het tijd voor Swinger. Deze Brusselse band bestaat reeds sinds 2007. Maar het is nog steeds wachten op hun eerste album. De band haalt haar mosterd bib de pioniers binnen het postrockgenre. In denk hierbij aan Mogwai, Tortoise,... U begrijpt wat in bedoel. Ze kunnen echter tijdens het optreden nooit het niveau halen van voorgenoemde bands. Hun iets te klassieke sound komt bij mij niet echt s nieuw of origineel over, waardoor het geheel aan mij een beetje verloren gaat. Nochtans zijn dit geen jonge snaken meer, maar doorwinterde muzikanten die  meerdere muzikale wateren hebben doorzwommen.

De afsluiter van deze avond is Callisto. Deze Finnen zijn de vaandeldragers van de postmetal in hun land. Met hun vorige platen wisten ze een goede indruk op mij na te laten. De nieuwe cd had ik echter nog niet gehoord. En daar was direct het grootste probleem van het optreden. Het grootste deel van het optreden bestond uit dit nieuwe materiaal. En dat blijkt niet van hetzelfde niveau als hun eerder werk. De muziek kwam bij mij niet binnen zoals ze hoort binnen te komen. Zelf pretenderen ze dat ze dat hun nieuwe plaat progressive noise rock zou moeten bevatten. Maar daar komt weinig van in huis. De nieuw ingeslagen weg lijkt in mijn ogen niet de juiste weg te zijn. Even de tijd nemen om te bezinnen en even terug keren naar het succesvol werk van vroeger lijkt mij aangewezen …

Organisatie: Magasin 4, Brussel