03-11-2017

Dua Lipa – Dua Lipa has new rules
Dua Lipa
Lotto Arena
2017-11-03
Michaël Bultinck

Anderhalf jaar moet het duren om één van de populairste popdiva’s te worden die onze hedendaagse hitlijst kleur geeft. Niet iedereen is zo’n succesvol parcour gegeven. De AB, Rock Werchter en een uitverkochte Lotto Arena, dat op minder dan één jaar tijd. Daar doen wij onze hoed voor af. De naam is Dua Lipa. We denken de oorzaak van haar succes gevonden te hebben: ‘Dua’ betekent ‘Gebed’. Met haar gelovige achtergrond kunnen we ons daar wel iets bij voorstellen maar haar enorme populariteit is gewoon te danken aan die aanstekelijke pop-dance nummers die ze weet te brengen.

Toen we aan de ingang van de Lotto Arena kwamen , stuurde de plaatselijke veiligheidsagent mij een beetje verder. Metallica is verderop in het Sportpaleis vertelde hij me. Ik heb hem met groot verlangen verteld dat ik voor Dua Lipa kwam. Je kon aan alles voelen dat dit wel eens het optreden van het najaar kon worden. De verwachtingen werden de laatste weken alleen maar aangewakkerd met haar hoge notering in de hitlijsten. En dan de oerknal van 2017, “Hotter than Hell”, nee niet Dua Lipa zelf, alhoewel, het weinig stukje stof dat ze aanhad liet weinig aan de verbeelding over. De toon werd meteen gezet en iedereen had de kans om meteen de stembanden warm te laten draaien.
Een paar weken geleden waren we in dezelfde Lotto Arena voor het andere jongeren idool: Lorde. Met evenveel energie en passie zocht Dua Lipa alle hoeken van het podium op. Bij “Lost in your Light” was dat niet anders, zeker als je videoclip er even bijneemt. Daar zien we haar bevrijd door de lucht zweven. Dat ze niet het gemakkelijkste verhaal heeft geschreven in haar jeugd is wel duidelijk. Een vastberaden Britse jonge dame met roods in Kosovo hebben haar duidelijk gemaakt tot wat ze nu is. Een succesvolle, jonge zangeres met heel wat emotionele bagage. Dat komt boven water drijven bij intieme nummers als “Thinkin bout You” en “New Love”. Daar onderstreepte ze dat ze wel degelijk kan zingen maar ook hoe erg ze haar achterban apprecieert.
Rebels is ze dan ook weer, op het randje van de feministe Dua Lipa. “I don’t give a f*ck”, zelf kort ze het liever af “IDGAF” zegt genoeg en de tekst laat weinig aan de verbeelding over. De middenvingers moesten omhoog bij de dames en de mannen, jah die zaten erbij en keken ernaar.
“Be The One” daar draait het eigenlijk om, de boodschap die iedereen het kan zijn op zijn manier. Haar eerst megahit was meteen het eerste bis-nummer. Meteen bij de eerste toetsen op de drumcomputer voelde je de adrenaline komen. De toon werd gezet voor de apotheose van de avond. We hadden het al even over dat nummer dat de hitlijsten aanvoert. Die jonge dame, helemaal bovenaan met ‘New Rules” blies de vier langharige rockers van Metallica die ruim dubbel zo oud zijn van hun podium in het naburige Sportpaleis. Een single die nog eens aan kracht wint in een concertzaal waarbij het publiek terecht uitzinnig was. Uitzinnig is dan nog licht uitgedrukt. Met de nodige gehoorschade veroorzaakt door duizenden gillende dames als gevolg konden we genieten van de hotte dame die nieuwe regels schrijft in muziekland, een jonge dame die aan anderen denkt, haar middenvinger durft op te steken en bereikt wat ze wou.

Organisatie: Live Nation