- 26 okt: ...Lees meer...

J. Bernardt - Storm in de onderbuik oproepen

Geschreven door Hilde Snauwaert - zondag 08 oktober 2017
J. Bernardt
Ancienne Belgique
06-10-2017
Een reeks hypnotiserende zwart-gele strepen die overlopen in een ononderbroken lijn, ondersteund door een loodzware bas en handgeklap. Op een halve minuut de verrijking van een falsetstem die kreunt en zucht dat hij liefde voelt, en in de verte de eerste vaag donkere beelden van drie rollerskatende en zwoele vrouwen. Dit is de start van één van de mooiste videoclips van dit decennium, horend bij “Gold” van Chet Faker.

Niet alleen heeft onze Vlaamse J. Bernardt een aantal fysieke gelijkenissen met de Australische artiest Chet Faker, de bouwstenen van hun muziek zijn hetzelfde. Een ijzersterke stem die zeer breed gaat, het constante gespeel met hip hopbeats, bas en eindeloze loops van kreunende, neuriënde of oooh oooh zingende stemmen. De muziek krijgt hierdoor iets zeer verlokkelijks en bezwerends, klaar om de storm in de onderbuik op te roepen
Ook live beweegt J. Bernardt als een mannelijke sirene over het podium. Het soloproject van Balthazarman Jinte Deprez kende deze zomer een vliegende start. Met een stevig concertnajaar en zijn eerste album ‘Running days’ maak je kennis met een begeesterende set en een muzikant die beroering en kwaliteit uitademt. Een man vol aanstekelijk plezier, een tevreden grijns op het gezicht en een enthousiast rondje in het publiek.
Met trefzekere simpele pianotonen start de artiest in de lange regenjas met “On fire”. Alle ingrediënten zijn er om je schepen te doen vergaan : een loom en simpel repetitief begin, het dubbele geneurie dat in herhaling gaat, en daarop de stem van J. Bernardt die zingt over vuur en vrouwen.
Het uur daarop is een aanéénrijging van prachtig gebrachte en met uitgepuurde beats gelardeerde liedjes: Van de hits “Calm down” en “Wicked Streets” , tot “The direction”, “The question” en “Running days“: alles doet constant je heupen zakken en wiegen. Met één dissonant intermezzo, maar zo mooi: het instrumentale “Motel” midden in de set is zo rustig, simpel en vol van muziek.
Het is een seconde verlangen naar een echt stel trompetten in plaats van de opgenomen blazers, maar wat een machtig trio aan muzikanten staat op het podium.

Organisatie: Live Nation ism Ancienne Belgique, Brussel