Paleizenplein + La Madeleine + Kunstberg
12-08-2017

Brussels Summer Festival 2017 – dag 7 – Rinôcérôse – Goose – Allez Allez - Milow
Brussels Summer Festival 2017
2017-08-12
Mei Hsia en Phil Blackmarquis

Het grote podium aan het Paleizenplein is beschikbaar , het BSF-festival neemt op deze zevende dag een andere dimensie aan . Omwille van het minder goede weer is de site maar half gevuld, terwijl je anders over de hoofden kon lopen. Toch zijn de shows vanavond zeer interessant.

Het begint met de terugkeer van Rinôcérôse. "Het is meer dan 7 jaar dat we niet live hebben gespeeld", roept Jean-Philippe Freu in het begin van de set. Het is waar dat de band uit Montpellier (NDR: hun accent is herkenbaar als ze spreken) tussen 1997 en 2009 actief waren. Over het algemeen is hun set krachtig, zonder downtime en de kleine technische storing, door de zanger veroorzaakt.
Een sterke Bnann Watts noteren we , die van de ene naar de andere kant springt, zoals vroeger van de Infadels. De electro beats komen uit een klein synth, de grootte van een autoradio, die door één van de gitaristen wordt gecontroleerd.  Verder worden ze geruggensteund door  de (nog) charmante blonde bassist Patrice Carrié. Afwisselend wordt er door de bandleden gezongen. Het gevolg hiervan is dat je de indruk hebt hier meerdere bands aan het werk te zien. Je denkt aan Primal Scream, Oasis, LCD Soundsystem en soms ook aan prog rock in de instrumentale composities. Sommige van die werden trouwens voor Apple commercials of televisie generieken gebruikt. Jammer dat slechts een paar honderd toeschouwers aanwezig waren. Maar zoals men zegt: de afwezigen hadden ongelijk! We hopen tenminste dat we terug geen zeven jaar zullen moeten wachten voor het volgende optreden !

Goose heeft een grote populariteit in ons land. Als bewijs, hun uitverkochte concerten in de AB en Lotto Arena.. Niet verrassend dus dat de menigte zich heeft verzameld (eindelijk) op het Paleizenplein... die een dansvloer wordt. "So Long", "Control", "Call Me" of "Words" zijn eenvoudige maar uiterst effectieve composities, die zonder interruptie na elkaar worden gemixt. De basis van de muziek is natuurlijk 100% electro maar laat plaats voor enkele rock guitar-riffs en new-wave-achtige bass lijnen. Als je meer wilt weten over deze amicale band uit Kortrijk, binnenkort is er een interview van Goose door Philippe Blackmarquis beschikbaar op de site .

We vertrekken naar de Madeleine-zaal .. Terug naar de jaren '80 met Allez Allez. De zaal is logischerwijs voornamelijk door vijftigers bevolkt. Deze Belgische cult-band kende een bliksemsnelle carrière tussen 1981 en 1985. Hoogtepunten was het Virgin platencontract, het optreden op het Werchter-festival en het opnemen van een Peel Sessions.
Dan vertrok hun zangeres, Sarah Osborne, die verliefd was op de zanger van Heaven 17 en de muziek-wereld verliet. De  groep werd vorig jaar opnieuw gelanceerd, toen Marka, de bassist, gasten uitnodigde voor een feestje op het Festival des Solidarités in Namen. Naast hem waren andere originele leden aanwezig, zoals Kris Debusscher of Roby Bindels op drums. Verder nog de charismatische Paul Curtiz en Thom Dewatt op keyboards. De twee blonde zangeressen, waarvan Kyoko Bartsoen, ex-Hooverphonic, proberen de plaats van Osborne in te nemen.
Sterk waren "Dance Marathon" en vooral "African Queen", toen de Afrikaanse percussionist naar voren kwam om te dansen en te zingen. En toen de set bijna ten einde was, na meer dan één uur, had het publiek niet genoeg en scandeerden ze het legendarische "Allez Allez !".
De band kwam terug en speelde het nummer in een furieuse finale. Nostalgie … naar de jaren van onbezorgdheid.

Onze avond werd in Kunstberg afgesloten met een andere , jongere Belgische artiest, Milow meerbepaald. In perfecte Frans, wist Jonathan Vandenbroeck  met het (vooral) Franstalig publiek te communiceren. Hij was blijkbaar blij op het BSF terug te zijn. Milow is vooral in Vlaanderen populair maar is erin geslaagd een zeker internationaal succes te halen. Zijn stem is zacht, kloppend. Men vraagt ​​zich zelfs af waarom hij een beroep deed op een blonde zangeres. Helaas voor Jonathan was de reactie van het publiek niet echt overdreven. De eerste rijen gingen ervoor , verderop ging het er rustig aan toe. We verlieten moe maar voldaan het festival op de tunes van Milow

Vertaling Phil Blackmarquis – Johan Meurisse

Organisatie: BSF