Festival Dranouter 2017
Festivalterrein
Dranouter
2017-08-04
Mireille Tansens en Johan Meurisse

Het driedaags Festival Dranouter borduurt voort op de veranderingen van een paar jaar terug met de terug plooiing onder de kerktoren . Sfeer, beleving , comfort en ecologie zijn kernwoorden .
Het terrein , de tenten, de kraampjes staan dichter bij elkaar , wat de gezelligheid bevordert . De formule in combinatie met verrassende randanimatie , leuke kinderprogrammatie en veelkleurige foodstands maakt het festival (kleur)rijker.
Het jaarlijks sleutelen aan de ruimte en comfort tussen de verschillende tenten en kraampjes zorgt ervoor dat het geheel aangenaam , leuk , ontspannend blijft. Het ademt de sfeer van een grote kermis uit, dichter bij de dorpskern en rond ’t Folk, het hart van de organisatie, waar iedereen nu terecht kan, en kan leren kennen. Met de Kerk en de Voute stage aan de overkant, brengt men goede muziek uit alle windstreken. Het uittekenen van de aanpassingen zijn geslaagd.
De presentatie van het ‘Nieuwe Westen’, een 10 daags feest met muziek , literatuur , en ander lekkers op verrassende locaties in en rond Dranouter , is een bonus.
Steeds Goed Uitgedokterd én … Goedgekeurd!

Net zoals vorig jaar hebben over het volledige weekend (donderdag tot zondag) ongeveer 45000 mensen het festival bezocht.
Festival Dranouter , het is één van die pittoreske festivals , die we maar al te graag koesteren . Het festival staat voor een groen, gezinsvriendelijk en gemoedelijk driedaags muziekfeest; een gezellige ambiance en een erg warme, amicale , rustige sfeer dus. Het spreekt jong en oud aan , jonge gezinnen met kinderen en de rasechte muziekliefhebber.
Het festival kreeg door de jaren een breder perspectief , brengt ‘roots’ en ‘folk’ samen , met de aandacht voor de traditie. Een fijne selectie van internationale en Belgische acts , afgewerkt met te ontdekken bands over de verschillende stages. Op die manier blijft Festival Dranouter een interessante insteek, en is dus veel meer dan folkmuziek voor geitenwollensokken …
Het festival staat in het teken van de ecologie , nieuwe milieu uitdagingen , een goede traditie die ze in ere houden.
De heroriëntering en z’n verhuis zijn een juiste keuze geweest …

Muziek nu …

dag 1 - vrijdag 4 augustus 2017
Op de eerste dag verbroedert de Nederlandse taal van Doe Maar met het West-Vlaams dialect van Het Zesde Metaal

Het weekend starten we met DAAU in de Kerk. Velen waren present om het Antwerpse kwartet aan het werk te zien . Ze zijn door Rudy Trouvé terug opgevist en spelen met een klassiek instrumentarium een hobbelig muzikaal parcours . Heel wat stijlen worden aan hun klassieke muziek gekoppeld wat het geheel boeiend maakt . Introspektief , opbouwend , extravert is de drie-eenheid , die glashelder klinkt en prikkelt  in de Dranouterse kerk . De keys en de dubs naar het einde , bieden een zekere dynamische groove .
Een sfeervol filmische trip hoorden we, met enkele grappige interventies tussenin van de drummer. Klassieke avantgardepop met een hoek af , die zelfs de dansspieren aanspreekt. Eren sterke move dus.

J. Bernardt is één van de Balthazarhelden en een graag geziene gast tijdens de festivalzomer. Ook Dranouter behoort tot het lijstje . De vocals en de hakkende ritmes maken nog de brug met Balthazar,  elektronica, trippop, percussie dringen zich op. We horen een duistere , broeierige, dansbare sound, die ergens James Blake, Sohn doen opborrelen . Meer intensiteit en dynamiek . Jinte Deprez krijgt met z’n soloproject ademruimte en beweegt, kronkelt zich aan z’n keys . De toegevoegde orkestratie , de blazers zorgen voor een breed geluid . Muzikaal een ander pad dan Balthazar dus . “Calm down”, “Wicked streets” hadden ons al single al overtuigd , “The question” volgt nu . Een ontroerend , aangenaam moment op het eind was toen zijn jongste fan met een J. Bernardt t-shirt op het podium werd geroepen en het publiek aanzette tot handclaps en allerhande bewegingen. Mooi!

Aan de overkant kun je terecht voor sing/songwriting en meer folky roots . Afspraak hadden we met McGowan and Munnelly. Nee niet Shane , mensen , maar twee Ierse bards met akoestische gitaar , trekzak en foottics gaan terug naar de traditie en de Highlands . Hun indrukken , verhalen worden omgezet in een sobere, spaarzame, ingenomen omlijsting die raakt en zelfs uitnodigt tot een danspas, door de zwierige insteeks  . The Pogues worden opgehoest met het gevoelige “A pair of brown eyes” . De twee werden erg warm onthaald. Thank you , folks!
Ohja die verdomde Pogues mogen (nog) eens naar Dranouter worden gehaald…en liefst met Shane erbij!

De Belgische scene is hot en elk festival speelt er op in . Het W-Vlaamse Zesde Metaal rond Wannes Cappelle is in de eigen streek hier op zijn plaats . Vriendschap , Samenhorigheid, Liefde en Wereldproblematiek, je hoort het wel ergens in de songs die in de taal worden gezongen . Check “Calais” maar eens , titelsong van de nieuwe plaat . Deftig ingetogen , sfeervol broeierige songs brengen ze; “Ploegsteert” werd zelfs uitgeroepen door de Radio 1 luisteraars tot best Belgische song. Een eerbetoon aan Luc de Vos hoorden we , “Boze Wolven” deels op de tonen van “Where’s my mind” van The Pixies.
Tijdens deze intense festivalzomer lijdt de band met o.m. Tom Pintens zeker nog niet aan metaalmoeheid. Een bloemlezing brengen ze met o.m. “Gie, den otto en ik” , “Liefde”  en de instant klassiekers “Naar de wuppe” en “Ploegsteert” . Op “Dag zonder schoenen” , steevast op de playlist nu, wordt het publiek aangepord de schoenen in de lucht te steken.  Na zestien jaar Antwerpen is Cappelle ‘back to the roots‘ in (West) Vlaanderen …

Vóór Doe Maar pikken we nog iets mee van het Italiaanse combo Luca Bassanese & P.O.P. Is het 45° in eigen land, dan wordt de hete temperaturen evenzeer uitgestraald op het podium. Een hoempapa, feelgood show , die het publiek in de clubstage opzweept . Hoorden we daar ergens geen Manu Chao? Interessante ontdekking was het … hoewel hij al tien albums uitheeft …

Doe Maar was één van de fenomenen begin de jaren tachtig ; zoals we hier een Clouseau hadden en nu moeten onderkennen in Bazart . Deze mania is 40 jaar later  wel uitgewaaid , maar klinkt lekker , aangenaam , nostalgisch. Samen met o.m. Het Goede Doel , Toontje Lager, Bloem en Tröckener Kecks bepaalden ze de Muziek der Lage Landen .
De ska/reggae-eske tunes geven een heerlijk ontspannend gevoel en brengen je in hogere sferen, zeker als “Nederwiet” op het appèl staat met de overjaarse gastvocalist Joost Belinfonte , die de tand des tijds heeft overleefd .  Janz – Hendriks –Vrienten en C° , aangevuld met blazers , spelen een  backcatalogue van “Nachtzuster”, “Pa”, “Is dit alles” , “Doris day” , “32 jaar (sinds een dag of twee)”, “Belle Hélène” en “1 nacht alleen“. De projecties op het achterplan zijn goed gekozen en hebben een nog even belangrijke maatschappelijke waarde , zeker op “Als de bom valt”, met die Noord-Koreaanse – Usa toestanden …

Doe Maar in Vlaanderen was zondermeer geslaagd , en met een smile vertrokken we huiswaarts om de batterijen opnieuw op te laden naar de tweede festivaldag

Organisatie: Festival Dranouter, Dranouter

Who's Online