Pukkelpop 2017
Festivalterrein
Hasselt-Kiewit
2017-08-17
Kimberley Haesendonck en Johan Meurisse

Pukkelpop mag het eindoffensief van de vakantie inluiden …
Met de weergoden aan de kant van de festivalganger werd de 32ste editie er een om in te kaderen. Muzikaal werden Pukkelpoppers op een hele rits onvergetelijke hoogtepunten getrakteerd. En ook organisatorisch zat het snor...
Chokri Mahassine, festivalorganisator: "Alles is uitstekend verlopen, we zijn heel tevreden. Het werd een uitverkochte editie met een prachtige regenboog op donderdag en dappere waterzonnetjes op vrijdag en zaterdag. Dat zorgde voor een fijne relaxte sfeer, zowel voor de festivalganger als de vele duizenden medewerkers."

Pukkelpop refresht . Sinds vorig jaar wordt het festival definitief op gang getrokken op woensdagavond; de indeling en inkleding van het terrein wordt ieder jaar geëvalueerd en wordt dus wat herschikt . De formule met allerhande kraampjes, standjes en randanimatie maakt het festival kleurrijker . O.m.
19 overheerlijke eetstanden in het immer smakelijke Food Wood , van de grond gaan in de 80m hoge View Tower en de adembenemende projecties op de containers van de Videowall

Pukkelpop maakt na al die jaren z’n naam van drie-vierdaagse airshow meer dan waar: eigentijdse, opmerkelijke en progressieve muziek. De organisatie heeft een prachtige variatie klaargestoomd over de dagen , een lijst namen van beloftevolle ontdekkingen, gevestigde waarden en een rits artiesten en bands die de Belgische trots uitdragen.

Een fijne affiche van ‘voor elk wat wils’ en ‘voor alle leeftijden’, verspreid over de vier! dagen om je ‘alternatieve’ ei kwijt te kunnen … Pukkelpop was uitverkocht!
243.000 festivalgangers (waarvan bijna 100.000 unieke) vulden 4 dagen lang de wei in Kiewit (dagelijks 66.000 en 45.000 tijdens de openingsparty op woensdag) .
De jonge freaks en de doorwinterde liefhebber zijn bijeen en konden hun muzikaal hartje ophalen …

Sfeer, gezelligheid, beleving , comfort zijn belangrijk geworden naast de muziek en zorgen voor een onvergetelijke gebeurtenis voor elk festivalliefhebber . Mooi .
Respect!

dag 1 – donderdag 17 augustus 2017
We beleefden een aangename, sterke muzikale dag …  Een intens parcours legden we af op deze eerste dag in de verschillende stages

Ons parcours
Op de mainstage kwamen we in de festivalmood door Enter Shikari die allerlei stijlen hard, heftig , door de mallemolen haalt . Elk optreden is letterlijk een katharsis , een ondergaan voor band als publiek . Meedogenloos gaat het combo te werken en zien instrumenten als lichaam , stembanden af . Energieke, heftige, gespierde nummers die je murw slaan .
Natuurlijk is een mainstage op dit vroege uur is niet direct uitnodigend om al meteen knock-out te zijn , maar het ging al aardig in de buurt . De roadies hadden hun werk op de stage en de moshpits vooraan waren een gegeven .
Enter Shikari heeft z’n plaatsje op elk festival , ook hier natuurlijk . Een ultiem beleven met o.m. “Radiate” en “Adieu” en een klein rustpuntje . Na al die jaren gaat Enter Shikari er nog steeds voor. Sjiek!

Cypress Hill behoudt z’n oldskool hip en een ‘i wanna get high’ -gevoel . Vorig jaar zagen we hen nog eens in zaal , de AB, en begin de festivalzomer met leden van Public Enemy en Rage als de Prophets of Rage op Rock Werchter. En daar sijpelden ook een paar CH classics door .
Hun beste nummers liggen nog steeds in die vervlogen 90s .En die werden gespeeld! “When the shit goes down”, “How I could just kill a man” , “Insane in the brain” , “Tequila sunrise”, “Throw your set in the air” , “Ain’t goin’ like that” en “Rock superstar”. Hun mix van o.m. “Smoke it up, “I wanna get high”, “Dr greenthumb” en “Hits from the bong”, zijn classics in het genre en zorgen voor de nodige ambiance . De pupillen wijd open, handjes in de lucht , fun en feest, wat een gek vieruurtje.

Ryan Adams mag dan de ingetogen (grillige) sing/songwriter in zijn kamertje zijn, live komt hij met een full band een potje classic ‘southern’ rock spelen;  roots/rockamericana, die intens doorleefd is en gretig , potig gebracht wordt . Een nieuwe plaat is uit, ‘Prisoner’ , “Do you still love me” en “New York , New York” klonken extravert en brachten ons in de juiste stemming. Het podium leek een echte saloon bar , met  aankleding van lichtjes rond de versterkers en tijgers als huisdier. Een intens broeierige set hadden we . Alle remmen werden door hem en zijn band losgegooid . De keys en mondharmonica waren psychedelisch, bluesy zalvend en kleurrijk.
Een beetje narcisme kon ook geen kwaad , hij maakte promo met z’n eigen t-shirt aan. Naar en op het eind ervaarden we muzikaal een ‘1969-Stooges’ tafereel , met wilde versies van “Cold roses” en “Shakedown on 9th street” . In die verdomd goede keuzes gooide hij –zorgzaam- z’n gitaar op de drums . Heerlijk genietbaar. Afgewerkte Amerikaanse show dus. Een band in bloedvorm!

R&B sterretje Solange liet het last instant afweten op Dour,  het jonge zusje van Beyoncé was vanavond op en top , ze heeft een warme stem en bracht een perfecte pop/soul/r&b show, met full band en backing vocalistes . Hier konden een Lauryn Hill of Erykah Badu iets van opsteken . Daarenboven werd het débacle van Rihanna, vorig jaar, definitief doorgespoeld . We konden nog van een paar nummers genieten in ons  intense parcours, waaronder de prachtsingle “Cranes in the sky”. Een uitgebreide band heeft ze , danspasjes werden synchroon gezet. We waanden ons in de Motown/disco van de 70s.  Een rode gloed op de bol en op de pakjes scheen op het podium. Is hier een nieuwe Prince(-ess) opgestaan?!

(KH) Solange mag dan wel het zusje van Beyoncé zijn, op vlak van entertainen heeft ze toch nog heel veel te leren. Laat ons eerlijk zijn, de show van Solange had niet meer in zich dan wat gezaag door een micro. Waarmee we niet willen zeggen dat deze jongere Knowles niet kan zingen. Het is gewoon wat te vroeg allemaal. En kort gezegd: we snappen de hele heisa rond deze artieste gewoon niet. Misschien moet Solange nog even in een grot kruipen en er na 2 jaar terug uitkomen. We achten de kans groter dat ze de spot die ze nu had op Pukkelpop dan wat meer zal verdienen. Al kunnen we dat natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

(KH) Altijd leuk om Editors nog eens te zien, al was dit waarschijnlijk ongeveer de 10de keer. Toch verveelt deze band nooit en blijven de hele resem hits altijd boeien. Zowel de nieuwe als oude nummers zijn één voor één goed en zorgen voor een groot feest. Bij feest hoort natuurlijk vuurwerk en ook daar zorgde Editors voor. Ze droegen zelfs hun laatste nummer “No Sound But The Wind” op aan de slachtoffers van de aanslag in Barcelona. Een heel mooi eerbetoon. Van ons mag deze band elk jaar op Belgische festivals staan.

Nog iets meepikken van … Editors zijn op onze festivals een vaste waarde en dit jaar waren ze opnieuw op Pukkel. Goed opgewarmd na de set van Interpol , ging Smith en C° fel te keer , speelden een ‘greatest hits’ show , met vuurwerk en rookkanonnen … Een gevoelig “No sound but the wind “ (door de aanslagen in Barcelona) wuifde ons letterlijk uit …

The xx heeft diezelfde donkere romantiek en durft hun minimalisme om te buigen met meer ‘Jamie xx’ geluiden . De knopjesfreak van The xx speelt een belangrijke rol . Romy Madley-Croft werd na middernacht jarig, wat liefdevol werd onthaald door haar vriend Oliver Sim . The xx maakt duiding , intimiteit met een minimum aan middelen en creëert een maximum aan intensiteit, een donker, dreigend spanningsveld enerzijds , de dansspieren prikkelen anderzijds, op en top gevoelig, broos en vrolijk, extravert!
The xx heeft het grote publiek bereikt en daar zit de huidige single “On hold” zeker voor iets tussen , een gevoelige song , die ingetogenheid , diepgang plaatst in een poppy kader. En die opbouw maakt nu net The xx groots!
Meteen zat het snor met enkele classics “Crystalised”, “Say somethin’ loving” en “Islands”: elk geluidje heeft z’n rol in het geheel , de synths, de beats , de drumtrics , de indringende , galmende gitaartokkels en –licks en de diepe basstunes. De zangpartijen zijn op elkaar afgestemd . Haar melancho , zalvende zang , zijn brabbelende , grauwe zegzang , het is dat ietsje meer , die zich nestelen in hun unieke klankenwereld en sfeerbeeld. Je voelt het aan , we zijn vol lof over dit trio! .
Sober , elegant en groovy , extravert  zijn de termen die we graag plaatsen in de set. “VCR”, “Loud places” (van Jamie x x), “On Hold” en “Angels” volgden . Ze speelden een verjaardagsfeestje met klasse , een gedurfde set met hun kenmerkende stijl , minimalistisch als breed en het gekende singlewerk .

(KH) The xx - Wat begon als een ingetogen band is volledig uitgegroeid tot een band die muziek brebgt waar je niet kan op stilstaan. Zowel de versie van “VCR”, “Crystalized” als “On Hold” werden super dansbaar gemaakt. De invloeden van Jamie xx waren enorm te merken, maar dat vonden wij niet erg. The xx blies ons zo omver dat we er nog steeds niet goed van zijn. Bijna van overtuigd dat dit een van de beste optredens van Pukkelpop 2017 was. Chapeau!

* Ook de andere stages boeiden ons en lokten veel volk …
Eden is een jonge Ierse multi-instrumentalist die met elektronica , gitaar , loops en zangtapes heel wat aanpakt en op die manier sober, innemend  of als een full band klinkt . Hij doet het allemaal alleen . We waren wat verbaasd dat deze gast al zo’n warme , sterke respons verkreeg en dat teksten  zelfs werden meegezongen . Daar zal z’n eigenbereide versies van “Billie Jean” en “Hey ya” (Outkast) wel voor iets tussen hebben gezeten . Ergens tussen Sohn, Perfume Genius en Bastille en dan weet je ‘t wel hoe pop , elektronica,  postdubstep en bombast elkaar vinden …

Girls In Hawaii komen binnenkort met een nieuwe plaat ‘Nocture’. Ze zijn met zes op de stage en hebben twee talentrijke zangers
, Lionel Vancauwenberghe en Antoine Wielemans . Hun ingetogen dromerige indiepop kreeg een snedig rockkantje toegemeten. Die energieke uitbarstingen maken de set compleet! De vroegere “Misses” , “Not dead” , “Rorscharch” zaten mooi verweven in de set en in het nieuwe materiaal , “This light”, “Walk”, “Indifference”  en “Upon the hill” klopt de elektronica (nog meer) aan . Het klinkt veelbelovend .

(KH) Girls in Hawaii is helemaal terug. Duidelijk dat ook Pukkelpop naar deze comeback uitkeek, want de Marquee stond best vol in de vroege namiddag. Girls in Hawaii is een band met ballen aan hun lijf, of toch op hun manier. Rustige songs die recht uit het hart komen, opbouwen , durven te exploderen en waar je enkel van kan genieten. In december palmen ze de Ancienne Belgique in, een aanrader dus.

Heerlijk genietbaar zijn de Intergalactic Lovers nog steeds . Ook van hen komt nieuw werk; “Behind the lines” klinkt erg overtuigend en staat gerust naast “Northern rd”, “Shewolf”, “Regrets”, “Islands”  en “Delay” . Ze hebben verdomd een pak goede singles uit , melodieus sterk en die live staan als een huis. De lichteffects doen de rest. De band is erg goed op elkaar ingespeeld . Ze zijn erg blij dat ze hier , jawel , voor de eerste keer kunnen staan en dat een volle Marquee hen op handen draagt. Als zwarte silhouetten te zien, heeft men een frontvrouw met klasse , Lara Chedraoui, in zwartrode gewaad . Ze bewoog en kronkelde sierlijk op het podium .Meesterlijke set!

Wie PJ Harvey vorig jaar zag op Werchter of in het KC , zag hier eenzelfde dame en C° schitteren. Een handvol oud bekende nummers “50 th queenie”, “Down by the water” en “To bring you my love” bewaarde ze op het eind . Qua indringende , heldere of verbeten , schreeuwende vocals op die nummers heeft Polly nog niks ingeboet .  Ze had een aparte tenue aan en de haartooi was speciaal . Het theatrale ‘Let England shake’ en ‘The hope six demolition’ stonden centraal . Een tienkoppig combo met usual suspects John Parish en Mick Harvey vergezelden haar. De muziek leunt aan bij de traditionele Britfolk/rock met trommels, percussie en blazers . We voelden het apocalyptisch, destructief  aan in haar muzikaal paradijs , beetje Morphine’s gewijs door de saxen, alsof de wereld ieder moment kan vergaan, “This is how the world will end”  … Een niet voor de hand liggend concert wist iedereen te raken en onderstreept de veelzijdigheid van deze artieste. Wat enorm werd gerespecteerd en sterk werd onthaald.

Interpol
blikte terug naar hun debuut van 15 jaar ‘Turn on the bright lights’ . Een volle Marquee ging voor deze waverock, een rode gloed scheen over het podium, zoals op de plaat van toen, en … wat klinkt die postwave plaat en de muziek goed als ze (nog eens) van onder stof wordt gehaald met spannende gitaarlicks, diepe basses, de slepende, bezwerende, opbouwende percussieve ritmes en de grauwe zang. De twee populaire “Not even jaim” en “Evil” brachten ons in de juiste sfeer. Dan kwam hun debuut in de spotlights . Songs als  “Untitled” , “NYC” en de “Obstacles” hielden ons in de Interpol greep. Editors konden op dreef komen.
Paul Banks en C° , nu niet direct entertainers, maar koele , onderhouden performers op een stage , genoten van het onthaal en enthousiasme .

Tot slot Moderat in de Marquee . Moderat zal er binnenkort mee ophouden , dus een must see …  de prachtige visuals ondersteunden hun donkere elektronica/krautrock , die minimalistisch, breed , dansbaar klonk , met dreunende , rollende , denderende beats . We werden in die sfeervolle , duistere wereld ondergedompeld, die mystiek, dansbaar  klonk met o.m. “Running” , ”Reminder”, “Rusty nails” en “Bad kingdom“, waarvan het galmende refrein “This is not what you want”  tussen de oren wordt geprent en  nazinderde . Het Berlijnse trio bracht het een laatste keer en brio . Archive borrelde op en heeft wel een link door de zang en instrumenten .

Nog veel moois …
* (KH) Nederlandse rap is tegenwoordig razend populair .Ook Pukkelpop was dit jaar mee met de rage. Tal van deze artiesten stonden op de verscheidene podia, waaronder ook de Amsterdammer Donnie. Rapt vooral in het Nederlands, maar neemt er soms ook wat andere talen bij. Hij werd onder andere geproduced door Bas Bron, de producer van De Jeugd Van Tegenwoordig. Dit valt ook te merken in zijn muziek. Live weet deze Donnie hoe hij een feestje moet bouwen. De Dance Hall stond helemaal vol en iedereen was razend enthousiast. Eentje om in de gaten te houden!

(KH) Die hiphop houden we in het oog … De Amerikaanse rapper Vince Staples heeft sinds juni 2017 zijn nieuw album ‘Big Fish Theory’ uit en dit kwam hij met veel enthousiasme aan het Belgische publiek voorstellen. Voor fans van Earl Sweathshirt en Schoolboy Q, die zin hadden om te dansen, was dit een van de betere optredens dat Pukkelpop te bieden had. Een razend opwindend publiek die met de nodige portie swag zijn nummers mee brulde. Ja Pukkelpop, graag meer van dat!

* In de Club stonden we stil bij het beloftevolle Sigrid , een jonge talentvolle dame , die met haar aanstekelijke indie elektropop naar Ellie Goulding dingt . Een spring-in-t-veld- – een goede stem – toegankelijk - positive vibes – dus  kans om door te breken …

Strand of Oaks
is een van de livebands van dit moment . Op plaat beheerst, trekt de band rond Timoty Showalter op het podium alle registers open . De songs worden lekker uitgesponnen en je wordt meegezogen in die intens broeierige indierock , gekruid van psychedelica en rootsamericana, met diepe uithaals op “Goshen 97” en “Radio kids”.
Een heerlijke , genietbare gitaartrip.

Tot slot Ty segall , die met z’n band alle duivels ontbond . Een rammelende noise set , het gaspedaal stevig ingedrukt. Grunge, punk en (garage) rock sierden . Een erg beweeglijke Ty , het lichaam onder spanning , en springend met de benen in de lucht . Melvins , Nirvana , Zappa flitsten door het hoofd en de 70s toetsen waaiden over de nummers heen. . In snelvaart, spontaan , los , speels werd het materiaal gebracht. Een à l’improviste indruk. Het kwintet ging er fors geschift tegenaan!

(KH) In het betere gitaarwerk is Ty Segall altjd wel iets bijzonders! Een optreden dat eigenlijk nooit slecht is. Zelf noemt hij zijn muziek al eens ‘Satan in Space’. Wij noemen het gewoon Garage Rock. Maar dan in een overdreven goede versie. Optredens als dat van Ty Segall zouden er meer moeten zijn op Pukkelpop, want gitaren gaan soms wat verloren in de vele hip hop beats die heersen in de muziekwereld van nu. Dat Ty maar snel met een nieuw album afkomt! (KH)

Onze rit beëindigen we met tussenstops van Mykki Blanco, de lang wapperende , geblondeerde haren, transgender of niet , hij rapt , zingt , spuugt en spelt de ‘american boys’ de les. We maakten eerder al kennis met hem op Sonic city in Kortrijk. Hij is bij en in het publiek . Contact is belangrijk. Op het podium springt, hotst hij heen en weer en is op de booths van z’n elektrotechneut te zien en maakt sensuele bewegingen . Z’n elektronicatechneut zorgt voor de donkere, slepende beats en soundscapes .
Stormzy is een van de opkomende talenten uit de Uk . Zijn grime/streetraps bevatten vonken en vuur , een ‘moshpit’ en ‘energy crew’, de ‘fxx’s’ vlogen om ons heen . De dancehall ging uit z’n dak , opgezweept door de raps en door de hobbelige , dansbare , neurotische ritmes . “Big for your booths” was een van de hoogtepunten . En “Shape of you” , z’n samenwerking met Ed Sheeran hoorden we middenin de set . Dit is UK talent in het genre

(KH) Rapper Stormzy bewees in mei al dat hij wist hoe hij een feestje moet bouwen toen hij de Ancienne Belgique volledig op zijn kop zette. Dit fenomeen deed hij opnieuw. De Dance Hall stond nok vol en laatkomers konden er, helaas, niet meer bij. Hits als ‘Shut up’ en “Big For Your Boots” werden moeiteloos meegezongen. Een ding werd ons nogmaals duidelijk, Stormzy is klaar voor de grote doorbraak en deze zou er wel eens sneller kunnen komen dan u denkt. Een gewaarschuwd man is er twee waard. (KH)

Neem gerust een kijkje naar de pics (ism Damusic)
Neem gerust een kijkje naar de pics van Lowlands
Organisatie: Pukkelpop