Pukkelpop 2017
Festivalterrein
Hasselt-Kiewit
2017-08-19
Kimberley Haesendonck en Johan Meurisse

Op deze derde dag hadden we in het uitgestippeld parcours een goed evenwicht tussen de verschillende stages …

De Britse emo van Moose Blood zit compact goed in elkaar . De band wenst zich hier te ontdekken ,  wil zich duidelijk bewijzen en trekt de aandacht met snedig , vaardig materiaal. Toergegeven, niks nieuws onder zon , maar de songs staan er wel en kregen een verdiende respons .

Intussen stroomt de kleine Lift vol voor het uit Luik afkomstige Cocaine Piss , die live al een ferme reputatie heeft opgebouwd . In de belangstelling kwamen ze via het programma Pop-o-rama en klopten ze aan bij producer Steve Albini . De smerige punk hardcore/noise klinkt los uit de pols. Een muzikale pletwals is het, onstuimig, rauw , scherp , ontregeld . Deze middag klonk het allemaal iets beheerster . Zangeres Aurélie Poppins krijst , schreeuwt met een hoog stemmetje de frustraties van zich af . Haar handen waar ze haar lichaam mee aftast , of wat dan ook ,de sensuele danspasjes , het geeft de act elan .  Ze brengen korte , krachtige , stevige nummers in vele tempowissels , die we soms ervaren als muzikale schetsen  . Al gauw is ze in het publiek . Dit contact is belangrijk , ze baant zich een weg tot aan de PA … tot de microkabel niet meer verder kan . En dan ‘poef’ , de micro knalt op de grond en Cocaine Piss voorbij geraasd . Dit was hels kabaal uit vervlogen tijden van Crass en Black Flag en recent van een Rolo Tomassi. Deze wervelwind liet niemand onberoerd.

Het Australische D.D Dumbo van Oliver Hugh Perry haalt dwarsflut , blokfluit en trompet maar ook andere tuig boven om hun sfeervolle psychedelische indie rootspop kleur te geven . De percussieve ritmes geven er een aangename, gemoedelijke world groove aan . Zijn  stem , doet ergens denken aan Sting . We maakten kennis met hen door het nummer “Walrus”. Het kwartet versmelt verschillende stijlen die ons dansend deden wegdromen .

Pvris is één van die bands die hun materiaal  mooi hebben afgestoft . Een catchy combinatie van electro , alternatieve en  mainstream rock. Ze zijn mooi afgelijnd en gaan nergens uit de bocht . Amerikaans op en top. Arena allures. Inwisselbaar. . Zangeres Lynn Gunn doet haar uiterste best en port het jonge publiek aan zoveel mogelijk mee te springen. In november kun je er helemaal warm voor lopen , want dan komen ze naar de Trix.

De sfeervolle , onstuimige , broeierige indie van Car Seat Headrest , Will Toledo,  zagen we in het voorjaar sterk presteren in de Bota. ‘Teens of denial’ werd de terechte doorbraak. De Weezer college sing/songwriter springt nu niet direct in het oog , hoeft ook niet , samen met z’n band geeft hij het materiaal een dynamische boost en gaan ze lekker loos. De songs zijn uitgediept , uitgesponnen en intrigeren door een elegante , melodieuze schoonheid , repetitieve ritmiek  en verrassende wendingen. “Destroyed by hippie powers” , “Fill in the bank” , “Drugs with friends” , “Drunk drivers/Killer whales” krijgen een gevoelig, fel , verbeten jasje aangemeten.  Killer trippende songs die nazinderen .

… Hartverscheurende keuzes moeten we maken bij zo’n optreden, gezien Vuurwerk optreedt aan de andere kant van het terrein . De getalenteerde Brusselaars opereren nu van uit Londen en  hebben een gastvocalist en rapper bij zich . Hun popelektronica wordt opgehitst door percussie en krijgt een warm gevoel door de zangpartijen. We ervaren een clubgevoel . Hun live elektronica intrigeert en werd sterk gewaardeerd . Mooi!

(KH) In oktober komt Jake Bugg  solo naar de Arenbergschouwburg. Nu kon hij het publiek overtuigen met full band. Het ingetogen pubertje van enkele jaren geleden is niet meer. Bugg veranderde in een man met een typische Britpop présence. Hij wist perfect hoe het publiek in te palmen. Eigenlijk had hij niet meer nodig als zijn gitaar, zijn stem en zijn hele palmares aan hits om te entertainen. “Slumville Sunrise”, “Two Fingers”, “Lightning Bolt”, en zo kunnen we nog doorgaan. Jake Bugg stal zelfs ons hartje een beetje tijdens het laatste stukje van zijn set toen hij het wondermooie nummer “Broken” akoestisch op gitaar speelde. Wat een held, die man!

… Zucht terug van die keuzes die moeten gemaakt worden PreoccupationsFirst aid kit en Afghan Whigs op hetzelfde moment …

Ons hart smelt het meest bij Dulli en de zijnen . Trouwens, een mooi zicht op de mainstage was het wel, The Afghan Whigs rond Greg Dulli , steevast in zwarte tenue , die de ondergaande zon op zich laten schijnen . Voor wie een uur nostalgie opteerde , zat hier verkeerd . In de AB hoorden we het al, een handvol oudjes en veel nieuwer materiaal , die een intense spanning hebben en een geluidsmuur optrekken, gedragen door die doorleefde soulrockende  stem van Dulli. Een weerbarstige set. “Arabian heights” en “Matamores” tekenden voor een verschroeiende aanvangsronde . Ook “Algiers” en “Demon in profile” onderhouden een broeierige intensiteit . Een stomende band is hier aan het werk! Blazers, violen vullen aan .  Intimiteit als Dulli schuifelt achter de keys en piano, met een knipoog naar hun overleden gitarist! “Debonair” bleef vanavond opgeborgen  , “John the baptist “ en “Somethin hot” vulden het op . Dit was meer dan een ‘summer kiss’! Afghan Whigs zijn scherper dan ooit en we hebben het geweten .

(KH) Preoccupations is steengoed. Is de naam je nog onbekend? Dan zegt de naam Viet Cong je misschien meer iets. De Canadezen werden beschuldigd van racisme en veranderden hun naam. Muzikaal gaan ze verder in hetzelfde elan als Viet Cong. Hun donker dreigende postpunk/indiewave rock blaast je gewoon weg . Preoccupations rammelt , garagerockt , postpunt; songstructuur , donkerte en sfeer zijn er in een aanhoudend intens broeierige spanning,  door rauwe, hoekige, strakke, metaal klinkende en galmende echoënde gitaardwarrels , de overheersende, dreunende , repetitieve , grauwe basstunes , de stuwende , opzwepende drums en de zalvende elektronicariedels, die 60s psychedelica over enkele nummers doet waaien. De diepe stem van Flegel beklemtoont dat gitzwart opgetrokken universum . Preoccupations zorgt voor allerlei stemmingen, die een duistere ondertoon hebben. We vertoefden een uur lang in die verzwelgende sound.
Eigenlijk kunnen we u voor zo een optreden maar één tip geven: pint in uw handen en gaan, dat is wat wij ook gedaan hebben. Sterk staaltje dus!

Het Britse Bear’s den heeft heel wat volk op de been gebracht op de mainstage ; terecht zijn ze uitgegroeid tot de geliefkoosde bebaarde schoonzonen met hun gevoelige indiefolk en 70s retro. Andrew Davie en Kevin Jones verstaan er zich steeds nog niet aan , tegen wil en dank de kleine clubs te zijn ontgroeid. Ze hebben het hart op de juiste plaats , koesteren hun publiek en zorgen voor een samenhorigheidsgevoel  met hun catchy , radiovriendelijk , sfeervol, warm materiaal  , die een aangename groove hebben , het hoofdpodium waardig.
De handvol singles van hun twee platen zitten mooi verdeeld in de set . De songs zijn mooi uitgekiend , het is een kleurrijke sound door de gitaren , tokkelende banjo , keys en trompet , die allemaal hun plaatsje hebben , zonder een geitenwollen sokkengevoel. De amicale uitstraling , de verhaaltjes van de twee spilfiguren en de songs waarborgen een goed gevoel. Uiterst genietbaar op dit uur van de avond , “Isaac” (die even moest gereset worden), “Emeralds”, “Auld wives” , “Dew on the vine” en “Agape”.
Een cover zit steevast in het aanbod. Bryan Adam’s “Heaven”, die de StuBru’s  warmste week nog warmer maakte , klinkt pakkend door de elegante akoestische gitaren en stemmenpracht. Een zonnige smile kon niet ontbreken , Bear’s den was beregoed!

(KH) Een portie beukwerk kregen we geserveerd van de gestoorde Amerikanen van Ho99o9. De shows van dit experimentele punk-hiphop-duo zijn harder dan ooit. Al vanaf de eerste noot werd de eerste circle pit opengetrokken. De rest van het optreden was geschiedenis. Met een debuutplaat om U tegen te zeggen, optredens waar je niet anders kan dan je kapot amuseren en nog veel meer, is Ho99o9 klaar om misschien wel een van de grootste ter wereld te worden.

Het tempo werd dus ferm opgedreven in de avond … At the drive-in begon eraan in de Marquee . Vorig jaar was in mum van tijd hun reünie in de AB uitverkocht . Iets later waren ze te zien op Rock Werchter en kijk een goed jaar later op Pukkelpop . Met de reünie kwam er ook nieuwe cd van het combo rond zanger Cedric Bixler-Zavala en gitaarwonder Omar Rodriguez-Lopez.
At the drive in- gaf het scream/emogenre elan , ‘Relationship of command” werd een  wereldplaat , ijkpunt van hun hectisch ,chaotische sound. Ondanks de lovende kritiek , een kruising van stijlen , ingenieuze, verrassende wendingen , een strak spelende band en een losgeslagen zanger,  was de belangstelling en respons matig . Invloedrijk waren ze , godvergeten worden ze bij een jonger publiek . Wij houden van hun muzikale stroomstoten, “Arcarsenal” , “Pattern against user” en doorbraak “One armed scissor” waren tekenend voor hun snedige , driftige hyperkinetische sound , hun hardvochtige power en  tomeloze energie .

Aai … dilemma’s opnieuw in de avond … Mumford & Sons die de gevoelige indiefolk in een rockend world jasje stopten , de dynamiek, explosiviteit,  maniakale gekte van de hardcore/hiphop potpourri van het alternatieve Death grips of de monotoon beukende stoner ‘desert’ psychedelica van Moon Duo .
Kiezen is delen … Moon Duo hebben we persoonlijk al een tijdje niet meer gezien, dus even lekker loos gaan op die weerkerende drijvende ritmes van Eric Ripley Jonhnson (tevens ook fromtman van Wooden Shjips) en echtgenote Sanae Yamada . Door de galmende gitaar/basriedels , de keys en de roffelende drums,  tuimelen we hier in de wereld van Hawkwind , Suicide en 70s retro , een oud vertrouwd patroon door de eindeloos repetitieve loops, de ups en downs van slepende, opborrelende, zwierige, schurende , scheurende ritmes en de echoënde zang . Luister zeker naar hun recentste ‘Occult architecture’ platen .Een bezwerend, heerlijk genietbaar  trance gevoel wordt verwezenlijkt. In deze psychedelicarock hoorden we een eerbetoon aan Stooges en natuurlijk Suicide, hoogtepunten in deze denderende , rollende , aanstekelijke , sfeervolle tunes . Moon Duo doet eigenlijk al jaren goed .. waar ze goed in zijn …

Na een leuke babbel met Mauro die iets later kwam met een van z’n projecten Gruppo di Pawlowski in diezelfde kleine Lift , maakten we ons op voor de afsluitende act in de club Band of Horses , een even amicale band als de twee grotere broers die even voordien optraden, Bear’s den en Mumford & Sons. Een paar maand terug zagen we hen nog een uiterst aangename liveset spelen in de AB, het combo rond Ben Briswell . Even enthousiast , aantrekkelijk , verrassend , leuk , gretig , gedreven , extravert  klonk het kwintet opnieuw . Letterlijk werden na een vermoeiende driedaagse trip uitgewuifd . Die broeierige , snedige , sfeervolle rootsamericana , gedrenkt in melancholie en gevoeligheid , deed deugd. ‘Why are you OK’ is hun vijfde plaat , die net als hun eerste platen charmeert . Band Of Horses overtuigde als closing act . We hadden een handvol pareltjes die dit gevoel bevestigden, “No one’s gonna love you” , “The great salt lake” en de rootsclassics “Is there a ghost” en “Funeral” waren weergaloos sterk .

Hier eindigde onze Pukkelpoprit . Nog wat ‘oohs en aahs’ van het mooie vuurwerk en stof tot napraten

Een gevarieerde Pukkelpopaffiche , die de kaart van gezelligheid meer dan ooit trok en op de verschillende stages voldoende moois van genres en ontdekkingen te bieden had. Tot volgend jaar!

Neem gerust een kijkje naar de pics (ism Damusic)