RGMC, Jeugdhuis Comma, Brugge – 5 jaar - Hard, Harder, Steak Number Eight
RGMC, Jeugdhuis Comma, Brugge
Entrepot
Brugge
2017-10-28
Louis Follebout

RGMC, Jeugdhuis Comma, Brugge - RGMC bestaat 5 jaar en dat vierden ze met een verjaardagsfeestje in het Entrepot, Brugge. Volgende bands traden aan Wasted 24/7 - After All - King Hiss - La Muerte - Steak Number Eight

Door omstandigheden moesten we spijtig genoeg de eerste twee bands missen. Aan de reacties te horen van het publiek, was het jammer dat we ze niet konden meepikken.

After All
Gelukkig waren we wel op tijd voor After All. Een band die het maakte in de jaren ’90 maar nog steeds brandend actueel is in de metalscene.  Het was ondertussen al vier jaar geleden dat de Brugse band nog eens in eigen stad speelde. Dit keer stonden ze klaar met een nieuwe zanger (Mike Slembrouck). De trashmetal beukte meteen stevig in op het publiek in het Entrepot. Mike verkende het podium als geen ander en wist het volk te boeien. De nieuwe zangstijl, die iets melodischer is dan hun vorige zanger, sloeg zeker aan.

King Hiss
Hoewel we King Hiss niet meteen onder de categorie metal zouden plaatsen (zeker niet sinds hun laatste cd ‘Mastosaurus’), pasten ze perfect in dit avondprogramma. King Hiss speelt overwegend stevige rock overgoten met een heerlijke mix van stoner en sludge. De nonchalante attitude van de band zet alvast de sfeer die avond. Het moet niet te serieus zijn, een mopje kan er zeker van af. Het lachen vergaat echter snel wanneer de nummers uit ‘Mastosaurus’ volgen. De laatste cd beukt er echt op in. De hardcore en stoner attitude van de band kunnen me zeker bekoren en doen me instant headbangen op hun voor me kort onbekende muziek. We krijgen die avond een mooie mix uit de drie platen, maar hun laatste cd blijft bij mij toch hoofdzakelijk aan de ribben kleven. We zullen hen binnenkort meer aan het werk zien aangezien ze touren met Channel Zero.

La Muerte
De meest obscure band van de avond mag wel gezegd worden. Deze band maakte vooral de podia in de jaren ’80-’90 onveilig. Sinds 2015 zijn ze echter weer beginnen optreden. De leuze ‘Love Sex, Fear Death’ blijft alvast hangen, alsook het altaar die vakkundig voor de show in elkaar werd gezet. “I Lost My Hand” opent de set alvast stevig, grijpt ons bij de keel en laat ons niet meer los. Spijtig genoeg kwam de zang door het masker die avond minder over waardoor de grunts hier en daar verloren gingen tussen al het gitaar geweld.

Steak Number Eight
De Brugse fans hebben er lang op moeten wachten, maar na 5 jaar komt de band onder leiding van Brent Vanneste eindelijk nog eens naar Brugge. Het publiek was opgewarmd, de obligatoire pinten waren getapt en het geluid stond op punt, nu alleen de band nog.
Al vanaf de eerste seconde dat het jong metalgeweld het podium betrad, was duidelijk dat de band er zin in had. Als een bokser net voor zijn kamp van zijn leven begint, stond de frontman met gitaar in de hand klaar voor de eerste gitaaraanslag. Na een korte intro, die bestond uit een kakofonie van geluiden, werden de eerste tonen door de boxen geblazen. Als orkaan Harvey raasde de postrock/metal over het publiek, dat verrassend genoeg overeind bleef. Het bleef eerst bij een bescheiden knikje met het hoofd. Het publiek genoot, maar bleef verder rustig. Na 4 nummers trekken en sleuren, slaagden de mannen uit Wevelgem erin om een eerste moshpit los te krijgen. Eens de locomotief vertrokken was, was er geen sprake meer van stoppen. Al snel volgden de eerste crowdsurfers en begon de massieve vloer van het Entrepot te beven met een kracht waarvan de schaal van Richter in het niets vergaat. Nu kon het feest helemaal beginnen.
‘Hardcore is leven, wij zijn hardcore en hardcore will never die!’ Met deze gevleugelde woorden vervolgden ze hun set en er werd niet afgeweken van deze leuze. Het publiek werd getrakteerd op een waterdichte set bomvol melodische en sferische momenten, die zorgden voor een buitenaardse trance, afgewisseld met loeiharde sludgemetal waardoor het publiek weer met beide voeten op de grond kwam. En dit was nodig want het ging er wild aan toe. Jong en oud, man en vrouw, Steak Number Eight had iedereen voor zijn kar gespannen.
Ook het vermelden waard: de podiumprésence van de frontman. De gemiddelde Vlaming zou zeggen: die man heeft een pilletje te veel op, maar niet is minder waar. Brent geniet van zijn muziek te spelen en gaat hier volledig in op.  Gitaarrammend rolde hij van de ene kant van het podium naar de andere, zelfs zo hard dat er halverwege de show een snaar richting het publiek vloog. Als een hondsdolle wasbeer bleef Vanneste over het podium razen , het was prachtig om te zien.
Scoren doen ze met klassiekers als “Your Soul Deserves To Die Twice” en “The Sea Is Dying”, maar bij publieksfavoriet “Dickhead” blijft er niets meer van het Entrepot over. De eerste rijen konden het snel stijgende aantal stagedivers nog maar net van een snelle duik richting grond redden. Alsof dat nog niet genoeg was, kregen we nog een toetje. Tijdens het allerlaatste nummer, “Return To The Kolomon”, perste Brent het laatste beetje energie uit zijn lichaam en met een sprong des doods in de mensenmassa, werd de besnorde held letterlijk op handen gedragen om vervolgens helemaal leeg, maar enorm voldaan uitgeput terug op het podium te belanden.

Organisatie: RGMC, Comma Brugge